De lerende organisatie: maak leren onderdeel van het werk

Wat is een lerende organisatie?

Een lerende organisatie verbetert zichzelf voortdurend door scholing, ontwikkeling en initiatief te stimuleren bij haar medewerkers. Zo stelt de werkgever hen in staat zich aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving en daardoor duurzamer inzetbaar te worden of blijven.

Voordelen van een lerende organisatie

Omdat leren en ontwikkelen in een lerende organisatie ‘erbij hoort’, groeien medewerkers makkelijker mee met nieuwe ontwikkelingen en veranderingen. Dat helpt je organisatie om sneller en beter te reageren op voortdurende wisselende omstandigheden.

Welke factoren dragen bij aan leren en ontwikkelen?

Een lerende organisatie ontwikkelen kan alleen in een samenspel tussen de medewerkers, werkzaamheden, leidinggevenden en collega’s, en de organisatie als geheel. Hieronder geven we per aspect de belangrijkste factoren voor het creëren van een leergerichte bedrijfscultuur aan.

Medewerker

In welke mate een medewerker beschikt over een ‘leergerichte werkhouding’, verschilt per persoon. Factoren die hieraan bijdragen zijn onder andere de persoonskenmerken, motivatie, betrokkenheid, het lerend vermogen en het innovatief vermogen van een persoon.

Functie

Om tot leren en ontwikkelen te komen, is het belangrijk dat de werkzaamheden van een medewerker dit toelaten, onder meer door:

  • variatie en uitdaging in het werk, bijvoorbeeld door brede takenpakketten.
  • autonomie: zelf beslissingen kunnen nemen met betrekking tot jouw werk.
  • verantwoordelijkheden en bevoegdheden die met elkaar in balans zijn, met andere woorden: verantwoordelijkheid krijgen én de bevoegdheden om deze na te komen.
  • een optimale werkdruk: niet te hoog, maar zeker ook niet te laag.
  • ruimte en tijd voor ontwikkeling: niet alleen om te doen, maar ook te evalueren en reflecteren.

Leidinggevenden en collega’s

Hoe goed iemand tot leren en ontwikkelen komt, hangt niet alleen af van de persoon en de functie. Ook leidinggevenden en collega’s spelen hierbij een belangrijke rol, bijvoorbeeld als het gaat om:

  • elkaar steun geven.
  • fungeren als rolmodellen.
  • coachend leiderschap en medewerkers betrekken bij besluitvorming.
  • vertrouwen en veiligheid bieden: fouten maken mag, net als je mening geven.
  • diversiteit in onder meer expertises en persoonskenmerken, zodat men van elkaar kan leren.
  • interactiemogelijkheden creëren, zowel formeel als informeel.
  • elkaar opbouwende feedback geven.

De organisatie

Ook de inbedding van leren en ontwikkeling in de totale organisatie is essentieel voor een lerende organisatie:

  • een leergerichte visie, waarin leren en ontwikkeling wordt beschouwd als een normaal onderdeel van het werk en de bedrijfscultuur.
  • Transparantie, bijvoorbeeld over bedrijfsprestaties en besluitvorming.
  • Voldoende aandacht voor de langere termijn
  • Opleiding en training (en die koppelen aan informele leermogelijkheden, zoals een nieuwe taak)
  • Ondersteunende technologieën (kennisdeling bijv.)

Hoe word je een lerende organisatie?

Een lerende organisatie word je niet van de ene op de andere dag, dat vraagt behoorlijk wat van een bedrijf. Een omslag in de bedrijfscultuur leidt per definitie tot weerstand. Door begrip hiervoor te tonen, de bezwaren te erkennen, erover te praten en medewerkers te betrekken bij de omslag, kun je deze weerstand wegnemen. Met de volgende aanbevelingen creëer je de voorwaarden om leren en ontwikkeling onderdeel van je organisatie te maken:

  • Stimuleer een groeimindset bij medewerkers
  • Creëer een veilige werkomgeving met open communicatie
  • Geef ruimte en tijd om te experimenteren en te innoveren
  • Erken en beloon leermomenten
  • Stimuleer kennisdeling
  • Verwacht van leidinggevenden voorbeeldgedrag

Kennismaken?

Van gedachten wisselen over dit thema? Of weten hoe je hiermee aan de slag kunt in jouw organisatie? Neem contact op met mij voor een kennismakingsgesprek. Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden om de stap te maken naar een lerende organisatie.

Neem contact op

Anneke Postma, partner in leren.

Bouwt mee aan de organisatie leercultuur en groei van je organisatie. Deskundige aanpak, praktische uitvoering.
NOBTRA-gecertificeerd.

Contact

Copyright 2024 Annekepostma.nl. Alle rechten voorbehouden. KvK nr: 89600150. Algemene voorwaarden