Binden en boeien: leren als HR-instrument voor minder verloop

Waarom is het ene bedrijf een aantrekkelijke werkgever met nauwelijks verloop en ziet een ander continu werknemers vertrekken? In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft dit niet altijd een financiële reden. Natuurlijk, een goed inkomen is belangrijk. Maar zinvol en betekenisvol werk ook. Net als gezien, gewaardeerd en betrokken worden bij het bedrijf. Daarom is aandacht voor het boeien en binden van medewerkers van vitaal belang, van het eerste contact tot de laatste werkdag.

Wat is binden en boeien?

Onder ‘binden’ verstaan we het bevorderen van de band van een medewerker met je organisatie. En met ‘boeien’ bedoelen we zorgen dat je medewerkers gemotiveerd en gelukkig blijven en graag verbonden willen blijven aan je organisatie. Dit is belangrijker dan ooit. Niet alleen vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook omdat de betekenis van werk is veranderd. Zekere jongere generaties zien werken niet langer alleen als manier om in hun levensonderhoud te voorzien, maar ook als een plek waar ze zich kunnen ontwikkelen, een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij, zich thuis voelen en sociale relaties onderhouden met anderen.

De relatie tussen boeien en binden en leren

Medewerkers boeien en binden begint weliswaar aan de voordeur, bij het binnenhalen van nieuwe medewerkers. Maar door hieraan te blijven werken zorg je ervoor dat medewerkers langer verbonden blijven aan je organisatie. Omdat ze genoeg uitdaging blijven ervaren, hun talenten en drijfveren optimaal kunnen inzetten, zich kunnen blijven ontwikkelen en de juiste skills kunnen opdoen om duurzaam inzetbaar te blijven.

Voordelen voor je organisatie

Medewerkers die lang verbonden blijven aan je organisatie, leveren jou als werkgever onder andere de volgende voordelen op:

  • Minder personeelsverloop
  • Lagere kosten voor werving en inwerken van medewerkers.
  • Tevreden medewerkers zorgen ook voor tevreden klanten.
  • Je medewerkers zijn ‘ambassadeurs’ omdat ze trots zijn op het bedrijf en op hun werk.
  • Je bent aantrekkelijker als werkgever.

Hoe kun je medewerkers aan je binden?

  • Neem leren en ontwikkelen op in je arbeidsvoorwaarden.
  • Groeiperspectief bieden, zowel financieel als functie-inhoudelijk.
  • Zet medewerkers meer in op basis van hun talenten en drijfveren.
  • Geef ruimte voor experimenteren en leren, ook binnen de werkzaamheden.
  • Sta open voor (afwijkende) meningen, ideeën en initiatieven.

Hoe kun je medewerkers blijven boeien?

  • Maak de bijdrage van medewerkers aan het totale bedrijfsresultaat zichtbaar.
  • Luister echt naar je personeel: vraag actief naar hun ervaringen, wensen en ambities.
  • Wees transparant in de communicatie: hoe staat de organisatie ervoor, waar werken we aan, wat gaat goed, wat kan beter?
  • Investeer in duurzame inzetbaarheid, onder meer door leren en ontwikkeling.
  • Leer samen van missers en vier successen ook samen.

Kennismaken?

Van gedachten wisselen over dit thema? Of weten hoe je hiermee aan de slag kunt? Neem contact op met mij voor een kennismakingsgesprek. Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden om medewerkers te boeien en binden aan je organisatie.

Neem contact op

Anneke Postma, partner in leren.

Bouwt mee aan de organisatie leercultuur en groei van je organisatie. Deskundige aanpak, praktische uitvoering.
NOBTRA-gecertificeerd.

Contact

Copyright 2024 Annekepostma.nl. Alle rechten voorbehouden. KvK nr: 89600150. Algemene voorwaarden