Bouwstenen van een krachtige leercultuur

Wat is een krachtige leercultuur?

Onder een krachtige leercultuur verstaan we een werkomgeving waarin medewerkers en leidinggevenden initiatief nemen en meedenken over wat er beter kan op het gebied van leren. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken naar taken van medewerkers, en de inhoud van het werk bewust te benutten voor professionele groei en ontwikkeling. Maar ook door een veilige werkomgeving te creëren waarin leren normaal is.

Het stimuleren van kennisuitwisseling en leren in teamverband speelt een belangrijke rol bij al deze aspecten. Dat bereik ik door leidinggevenden te coachen op de ontwikkeling van hun medewerkers aan de hand van zes cruciale bouwstenen:

Omgeving: verbinden met de buitenwereld

Veranderingen in de buitenwereld volgen elkaar snel op. Wil je als organisatie bijblijven in de markt en de maatschappij, dan heb je elke medewerker nodig als ogen en oren. Voor een krachtige leercultuur stimuleren we medewerkers om:

  • Voortdurend verbinding te houden met de buitenwereld;
  • Proactief hun omgeving te scannen;
  • Samen te werken en te co-creëren met klanten en leveranciers;
  • Samen te werken en te co-creëren met klanten en leveranciers;
  • Deel te nemen aan relevante netwerken;
  • De opgehaalde informatie te delen met hun collega’s.

Organisatie: inrichten op ontwikkeling

Om leren en ontwikkelen te stimuleren heeft je organisatie een inrichting nodig gericht op continu verbeteren, vastleggen van leerervaringen en periodieke evaluatiemomenten. Denk aan:

  • HR-cycli rondom ontwikkeling;
  • Werkplekken die uitnodigen tot leren;
  • Systemen die leren en ontwikkelen ondersteunen;
  • Andere middelen zoals opleidingsbudget en tijd;
  • Ruimte om te experimenteren en fouten te maken;
  • Gelegenheid om samen in gesprek te gaan.

Leiderschap: ontwikkeling stimuleren

Als leidinggevende speel je een belangrijke rol in de leercultuur van je organisatie door:

  • de managementvisie op leren uit te dragen en te fungeren als rolmodel;
  • de bedrijfsstrategie te vertalen in concrete acties, ook in relatie tot leren;
  • een vertrouwensband met je medewerkers op te bouwen door te investeren in de relatie;
  • medewerkers uitdaging en afwisseling in hun werk te bieden, hun autonomie te bevorderen en waarderende feedback (feed-up) te geven;
  • uitdagende maar haalbare doelen te stellen samen met elke medewerker.

Collega’s: samenwerking bevorderen

Leren is vooral een sociaal proces dat wordt gestimuleerd door:

  • werken met andere mensen;
  • elkaar kennen en weten te vinden;
  • samen creëren en goed communiceren;
  • kennis, ervaring en innovatie uitwisselen.

Onderling vertrouwen en een gevoel van veiligheid binnen een team zijn hierbij cruciaal. Dat maakt investeren in teamontwikkeling soms noodzakelijk, om te stimuleren dat collega’s samen de uitdagingen in het werk aangaan. Als werkgever kun je dit faciliteren door bijvoorbeeld het instellen van een mentor of buddy.

Taak: bied voldoende uitdaging en autonomie in het werk

De taakinhoud is misschien wel de belangrijkste bron van leren. Voldoende complexe en gevarieerde taken vragen medewerkers om uit hun comfortzone te stappen, en hun eigen kennis en vaardigheden in te zetten. Want problemen oplossen is leerzaam. En zelf tot oplossingen komen maakt werk uitdagend. Hoe creëer je de juiste voorwaarden hiervoor?

  • stem de mate van uitdaging af op het ontwikkelingsniveau van een medewerker;
  • geef medewerkers voldoende autonomie om hun taken uit te voeren. Erkennen leidinggevenden hun autonomie niet (door problemen op te lossen voor hun medewerkers), dan krijgt de medewerker tegenstrijdige signalen en haakt af;
  • geef medewerkers ruimte om te experimenteren. Stel als leidinggevende je medewerker vooral vragen als: Waarom kies je voor deze oplossing? Wat zijn de alternatieven?

Medewerker: ken je medewerkers en bied ruimte en veiligheid om te leren

Van alle bouwstenen is de medewerker de meest complexe. De ontwikkelbereidheid van elke medewerker wordt namelijk bepaald door een veelheid aan factoren, waaronder:

  • Persoonskenmerken
  • Talenten
  • Drijfveren
  • Leervermogen
  • Leervoorkeur
  • Zelfkennis
  • Achtergrond
  • Leerervaringen uit het verleden
  • Vertrouwen in de organisatie
  • Vertrouwen in de leidinggevende

Dit ontdek je vooral door met elke medewerker in gesprek te gaan. Je mensgericht op te stellen en iemand echt te leren kennen. Zo krijg je in beeld hoe je medewerkers ruimte en veiligheid kunt bieden om te leren.

Ook een krachtige leercultuur bouwen?

Wil je weten hoe je deze bouwstenen toepast binnen jouw organisatie om een krachtige leercultuur te creëren? En hoe ik je daarbij kan helpen? Ik vertel je graag meer.

Neem contact op
Naar mijn diensten

Anneke Postma, partner in leren.

Bouwt mee aan de organisatie leercultuur en groei van je organisatie. Deskundige aanpak, praktische uitvoering.
NOBTRA-gecertificeerd.

Contact

Copyright 2024 Annekepostma.nl. Alle rechten voorbehouden. KvK nr: 89600150. Algemene voorwaarden