Mijn aanpak

‘Een heldere maar grondige aanpak’, zo omschrijven mijn opdrachtgevers mijn manier van werken. Ik hou van een goede voorbereiding met een duidelijk doel voor ogen. Daarbij begin ik altijd waar de energie zit, dus bij de mensen die enthousiast zijn en er echt voor willen gaan. Samen met hen lukt het om ook anderen mee te krijgen in de transitie naar een lerende organisatie.

Een leercultuur ontstaat niet vanzelf

Om een leercultuur te creëren in je organisatie is het belangrijk om, net als bij het bouwen van een huis, eerst een stevige fundering aan te leggen. Veel bedrijven gaan gelijk enthousiast aan de slag met interne academies, online leeromgevingen of bieden allerlei ontwikkelmogelijkheden aan. En dan komt de teleurstelling: werknemers maken er geen gebruik van. Maar wat werkt dan wel?

Het antwoord is eigenlijk simpel: even een programmaatje uitrollen en alleen tools aandragen is niet de oplossing. In plaats van gelijk toe te werken naar het resultaat moet je eerst het leerproces op gang brengen.

Ontwikkelingsgericht leiderschap: investeren in de relatie

Als leidinggevende moet je eerst kritisch naar jezelf en je organisatie kijken. Want de ontwikkeling van de leidinggevende begint bij de persoon zelf, vanuit de doelstellingen van de organisatie. En de ontwikkeling van de medewerkers begint bij de leidinggevende. Een leidinggevende kan bijvoorbeeld kritisch meekijken welke taken de medewerker uitvoert en hoe. Maar alles begint met investeren in de relatie en werken aan een vertrouwensband.

Hiervoor kun je diverse werkvormen inzetten, onder andere workshops en trainingen voor leidinggevenden. Daarin leer je hoe je werknemers activeert en betrokkenheid creëert bij elke stap op weg naar een krachtige leercultuur; van het maken van een plan tot borging van het resultaat.


Van bedrijfsvraagstukken naar ontwikkelvraagstukken

De volgende stap is het vertalen van bedrijfsvraagstukken naar ontwikkelvraagstukken. Daarvoor is het belangrijk om eerst duidelijk te krijgen waarom een verandering in de leercultuur gewenst is. Vervolgens bepalen we samen hoe de gewenste verandering bereikt kan worden.

[afbeelding]

Om een transitie binnen je organisatie te bewerkstelligen, moet je eerst in de spiegel durven kijken. Alleen met (zelf)reflectie en een onderzoekende houding kom je verder. Als partner in leren ga ik in gesprek met jou om samen om samen jou en je team tot diepere lagen te komen. Dat is ontwikkeling.

Methodieken

Bouwstenen voor een krachtige leercultuur

Mijn aanpak is gebaseerd op de zes bouwstenen voor een krachtige leercultuur: omgeving, organisatie, taak, collega's, leidinggevenden en medewerker. Want alleen door de juiste voorwaarden te scheppen voor elk van deze aspecten, kan er een nieuwe cultuur ontstaan waarin leren vanzelfsprekend wordt.

Naar de bouwstenen voor een krachtige leercultuur >

TNO Lerende en Innovatieve Organisaties

Het model van TNO voor Lerende en Innovatieve organisaties omvat de belangrijkste factoren die lerend en innovatief gedrag stimuleren en faciliteren. Het is gebaseerd op wetenschappelijke literatuur over informeel leren, lerende organisaties, sociale innovatie en intrapreneurship (ondernemend werknemerschap).

Naar de website van TNO >

Groene Persona’s (Groenpact)

Binnen het groene domein werk ik met de Groene Persona’s van GroenPact om de verschillende medewerkerstypen en hun opleidingsbehoeften en -voorkeuren in kaart te brengen: vier herkenbare groene werknemersprofielen die elk aanslaan op een andere leervorm en opleidingsaanbod.

Naar de website van Groenpact >

Ook de omslag maken naar een lerende organisatie?

Ik vertel je graag meer over hoe ik jouw organisatie hierbij kan ondersteunen.

Neem contact op
Naar mijn diensten

Anneke Postma, partner in leren.

Bouwt mee aan de organisatie leercultuur en groei van je organisatie. Deskundige aanpak, praktische uitvoering.
NOBTRA-gecertificeerd.

Contact

Copyright 2024 Annekepostma.nl. Alle rechten voorbehouden. KvK nr: 89600150. Algemene voorwaarden